.: آموزش ساخت موسیقی کارگاهی :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

رای ساخت لحضات موزیکال به روش کارگاهی ابتدا نزدیکترین ملودی به احساستان را در یکی از برنامه های استاندارد برای نت نویسی بنویسید ، سپس آن را به لوپ تبدیل کنید و در یک تِرَکِ جدید یک ملودی هارمونیک با تِرَکِ قبل بنویسید که در هنگام پخش همزمان با ملودی قبلی دارای تمی جدید و ملودیی واحد ، فارق از دو ملودی تشکیل دهنده خود باشد. این رفتار تا حدودی نزدیک به فرم کنترپوان نویسی است اما از لحاظ تکنیکی و محتوایی تفاوتهای بسیاری با آن دارد.در مرحله بعد ملودی اول را حذف کنید و همان گونه که با تِرَکِ اول رفتار کردید ، رفتار کنید و این کار را ادامه دهید تا حداقل به 9 ملودی برسید . اولین ملودی ساخته شده تان را حذف کنید و با 8 ملودی دیگر ترکیب میزان به دو روش کلاسیک و آزاد درست کنید در این ترکیب میزانها می توانید اکتاو و رنگ آمیزی سازتان را نیز عوض کنید ، برای پر کردن فضاهای هارمونیک می توانید از دیگر ملودیهایتان به عنوان هارمونی های نقطه به نقطه آن استفاده کنید اما در عمل خواهید دید که دارای هارمونی بندی متفاوتی خواهید شد.



.: روش حفظ كردن نت ها روی دسته ی گیتار برای اولین بار در سایت خانه گیتار :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 عزیزان و همراهان سایت گیتاریست امروز مباحث مهمی رو با هم مرور كردیم یكی دیگر از مباحثی كه قابل ذكر است حفظ كردن نت ها روی فینگر برد یا دسته گیتار ( صفحه انگشت گذاری می باشد )

همونطور که می دونین حفظ کردن نت ها روی دسته ی گیتار مهمه ولی خوب به چه صورت اونارو بتونیم حفظ كنیم مهمتره خوب من سعی می كنم با روشی ساده اونو براتون توضیح بدم.

بیشتر استادها کلّی از وقت شاگردهاشون رو برای حفظ کردن نت ها تلف می کنن و تازه بعد ار یه مدّتی هم هنرجو ها تمام چیزهایی رو که حفظ کرده بودن فراموش می کنن امّا من می خوام فرمولی بهتون اَموزش بدم که بتونین خیلی راحت و در عرض کمترین زمان تمام نت های روی دسته ی گیتار رو حفظ کنین طوریکه حتّی وقتی گیتار دستتون نیست، هر کسی نت هر فرت از هر سیمی رو که ازتون پرسید خیلی راحت و سریع جواب بدین.

برای شروع کار شما فقط باید نت های روی سیم 1 رو یه خوبی حفظ کنین یعنی هر کسی از شما 1 فرت از سیم 1 رو پرسید سریع نُتش رو بگین.

از اونجایی که نت های سیم 1 و 6 یکی هستن پس حالا شما نت های سیم 6 رو هم حفظ هستین؛ حالا می ریم سراغ سیم های دیگه . . .

سیم 2 :

نت هر فرت از سیم دو دقیقآ با نت منهای 5 یا بعلاوه ی 7 از سیم اوّل یا شش برابره (یعنی نت هر فرت از سیم دو با نت 5 فرت قبل یا 7 فرت بعد از اون، روی سیم اوّل یا شش برابره). خوب به عکس دقّت کنین تا متوجّه منظورم بشین.

هر کدوم از بقیّه ی سیم ها هم مثل سیم دو فرمول مخصوصی دارن که براتون می نویسم.

سیم 3 :

نت هر فرت از سیم سه دقیقآ با نت فرت منهای 9 یا بعلاوی 3 سیم اوّل یا شش برابره.

 سیم 4 :

نت هر فرت از سیم چهار دقیقآ با نت فرت منهای 2 یا بعلاوه ی 10 از سیم اوّل یا شش برابره.

 سیم 5 :

نت هر فرت از سیم پنج هم با نت فرت منهای 7 یا بعلاوه ی 5 از سیم اوّل یا شش برابره.

 همونطور که دیدین روش خیلی ساده و راحتیه . .

 نكته : البته دوستان گیتاریستی من حفظ نت ها از فرت 5 به بعد زیاد حائز اهمیت نیست ولی بهتر آن است كه حدود آنها را بدانیم ، من خودم به شخصه معتقد نیستم كه حتماً حفظ شود چون اگر اصول دایره فاصله ها را بلد باشیم براهتی می توانیم نت ها را بیابیم .

دایره فاصله ها را در پست های بعدی توضیح می دهیم    .: موفق باشید - شهبازی :.

  كپی براداری از مطالب بالا فقط با ذكر منبع بلامانع می باشد .




چگونه ماهیچه ی انگشتانمان را برای نواختن گیتار آموزش دهیم
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

انگشتان شما مانند تمامی ماهیچه های بدن شما از قدرت حافظه برخوردار هستند و قابلیت شگفت انگیز به خاطر سپردن اعمال شما را دارند. ما از این توانایی به شکل های مختلفی در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم. همه ی ما می دانیم زمانی که نجار قصد کوبیدن میخی را دارد، قبل از هرچیزی چندین بار چکش را به آرامی به سمت میخ تاب می دهد.

او با این کار به بازوهای خود آموزش می دهد که در ضربه ی قدرتمند و سریع نهایی، به درستی با میخ برخورد کند. بعد از تاب دادن چکش به آرامی، حال می تواند چکش را با سرعت و قدرت بالا رها کند و چون ماهیچه ها در هنگام تاب دادن با سرعت پایین، بوسیله ی حافظه ی ماهیچه ها به یاد دارند که مسیر درست برای ضربه زدن کدام است، پس جهت بازو و دست را در جهت درستی به پیش می برند تا چکش به درستی برروی میخ فرود آید.

روشی را که در قسمت بالا مشاهده کردید، برای نوازندگان سازهای مختلف نیز صادق است. نوازنده ای که برروی اجرای حرکت های مختلف انگشتان خود تمرین می کند، انگشتان خود را به سمت هدف و جایگاه خاصی سوق می دهد. اگر در تمرینات خود با دقت و تمرکز و بدون هیچ فشار بیش از حدی برروی ماهیچه های انجام دهید، انگشتان شما در هنگام اجرای همان حرکات با سرعت بالا مشکلی نخواهند داشت.

حال این سوال پیش می آید که چرا باید با سرعت بسیار پایین به تمرین کردن پرداخت ؟

به دلیل اینکه این تنها راهی است که ذهن شما می تواند انگشتان شما را تحت کنترل داشته باشد، از فشار بیهوده برروی ماهیچه ها و انگشتان شما جلوگیری کند و آنها را درجهتی که می خواهد به حرکت درآورد. این همان عملی است که نجار با تاب دادن چکش به آرامی انجام می دهد تا بتواند چکش را به طور دقیق در جهتی که قصد دارد سوق دهد….

به یاد داشته باشد که هر حرکتی که انگشتان شما به آرامی و با آرامش انجام می دهند، قادر به انجام آن با سرعت های بسیار بالا هستند.

توانایی که ماهیچه ها و دستگاه عصبی ما بوسیله آن قادر به یاد سپردن حرکاتی که قبل از آن به تمرین آن پرداخته ایم، می تواند در زمینه نوازندگی گیتار و یا هر ساز دیگری که با چنین وضعیتی مواجه است ، بسیار مفید باشد. این قابلیت حافظه ی ماهیچه نامیده می شود. این رازی نیست که فقط اشخاص خاصی از آن اطلاع داشته باشند و فقط بعضی از آن ها از آن استفاده نمایند.

بسیاری از مردم به این امر واقف هستند،شما نیز باید این موضوع را درک کنید و در هنگام تمرینات خود به این نکته توجه کنید و بدین وسیله می توانید از تمرینات خود نتایج بهتری را بدست آورید. مطمئن باشید یکی از نکاتی که نوازندگان بزرگ به آن توجه می کنند همین نکته است. پس شما هم می توانید.

با وجود همه ی این ها انگشتان شما می توانند در خدمت شما باشند یا علیه شما. حافظه ی ماهیچه ها زمینه مناسبی برای بالا بردن کارایی تمرینات شما هستند اما باید توجه کرد که چگونه مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما در هنگام تمرین برروی حرکت خاصی از انگشتان خود هستید، حرکت اول خود را با تمرکز و به درستی انجام دهید و سپس حرکت دوم را با بی دقتی و اشتباه انجام دهید و سپس درست و…. در این هنگام شما ماهیچه ها و انگشتان خود را از تمرکز برروی به خاطر سپردن درست عمل انجام شده وا داشته اید.

این اشتباهی است که اکثر هنرجویان در سطح مبتدی با آن مواجه می شوند و سرانجام آن تمرینات بی نتیجه و خستگی مفرط خواهد بود.

تمرین درست ، تمرینی است که شما می دانید که حرکت درست چیست و مطمئن شوید که انگشتان شما حرکت درست را انجام می دهند. انگشتان شما دوستان وفادار شما هستند و قابلیت انجام هرکاری را که تصور می کنید را دارا هستند، اما آن ها هیچ گونه آگاهی از درستی و غلط بودن حرکات شما ندارند.

آنها تنها حرکتی را که شما به تکرار آن می پردازید، به خاطر می سپارند. آنها به همان اندازه که حرکات درست را برای شما انجام می دهند، از انجام حرکات نادرست شما خوشحال می شوند و لذت می برند! پس تنها وظیفه ما این است که مطمئن شویم حرکت درستی را انجام می دهیم.



.: سوالات متداول كه در ذهن یك گیتاریست نقش می ببنند به همراه پاسخ آنها(3):.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

چگونه گیتار خود را کوک نمائیم ؟

کوک کردن استاندارد یک گیتار همیشه از سیم بم تر به سمت سیم زیر تر می‌باشد اما این به این معنی‌ نیست که اگر شما خلاف این را انجام دادید مرتکب خطا شده اید.بسیاری از گیتاریست‌های بزرگ امروزه از سیم یک به سمت سیم باس سازشان را کوک میکنند .بسیاری از آنها نیز اول سیم ۵ را با پیانو ( نت لا ) کوک میکنند و باقی‌ سیم‌ها را بر اساس آن تنظیم میکنند.بدون شک آسان‌ترین و سریع‌ترین راه ممکن برای کوک کردن گیتار استفاده از تیونر است که بسته به میزان کیفیت آن بین ۱۵ دلار الی‌ ۱۰۰ دلار و حتی بیشتر تفاوت قیمت دارد.

 آیا هنگام تعویض سیم‌های گیتار باید سیم‌ها را یک جا عوض کنیم یا اینکه تک تک یعنی‌ یکی‌ پس از دیگری ؟

تحت هیچ شرایطی سیم‌های گیتارتان را به طور یک جا تغییر ندهید.همیشه سیم‌ها را یکی‌ پس از دیگری تعویض نمایید.به طور مثال ابتدا سیم ۶ را تعویض کرده و سیم جدید را جایگزین آن نمائید و سپس به سراغ سیم ۵ رفته و همین کار را تا انتها تکرار نمائید.اما سوال اصلی‌ اینجاست که به چه دلیل سیم‌ها را باید به این ترتیب جایگزین نمود ؟ دلیلش این است که گیتار کلاسیک یا فلامنکو هنگامی که دقیقا کوک شده باشند ( توسط تیونر با عدد ۴۴۰ ) وزنی معادل ۵۰ الی‌ ۶۰ کیلو گرم را تحمل میکنند.حال اگر تمام سیم‌ها را یک جا در بیاورید باعث میشود که به طور ناگهانی ۶۰ کیلو گرم وزنی که قبلا بر گیتارتان تحمیل میشده حذف شود.این امر باعث میشود که پس از جایگزینی سیم‌های جدید, گیتار چندین روز طول بکشد تا حالت قبلی خود را در یابد و متاسفانه طی این چند روز مدام کوک گیتار از حالت اولیه‌ خارج خواهد شد.

بیشترین وزنی که یک گیتار میتواند تحمل نماید پیش از آنکه خرک آن از جا کنده شود چه مقدار است ؟

اگر گیتارتان از کیفیت مرغوبی برخوردار باشد هیچ گاه خرک آن از جا کنده نخواهد شد چرا که پیش از آنکه خرک گیتار از جا کنده شود سیم‌ها پاره خواهند شد.اما در صورتی که کیفیت گیتارتان پایین باشد با کمی‌ افزایش فشار هر لحظه امکان دارد این اتفاق بیافتد که بسته به کیفیت ساز و میزان مقاومت آن متفاوت است.

 چه فرقی‌ بین یک سیم‌های Hight Tension ( تنش بالا) و Low tension( تنش پایین ) وجود دارد و کدام یک از اینها بهتر هستند ؟

حقیقت این است که نمی‌توان گفت کدام یک از اینها بهتر هستند چرا که هر کدام از اینها کاربرد خودشان را دارند.اگر گیتارشما یک گیتار سخت و مقاوم است یا در اصطلاح انگلیسی اکشن آن بالاست ( فاصلهٔ بین سیم‌ها و دیاپاز و ن زیاد است ) بهتراین است که از سیم‌های Low tension استفاده کنید.البته اگر در این مورد از سیم  Hight tension استفاده کنید اتفاقی‌ نمیافتد جز اینکه برای فشار دادن سیم‌ها با انگشتان دست چپ باید انرژی بیشتری را صرف کنید اما در عوض صدای قویتری از سازتان تولید میشود.اگر اکشن گیتارتان پایین باشد دقیقا خلاف این امر اتفاق می‌افتد و بهتر است از سیم‌های Hight tension استفاده کنید.اما در حالت کلی‌ این امر به سلیقهٔ نوازنده بستگی دارد و همانطور که شرح داده شد استفاده از هر کدام از این نوع سیم‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند.کلا سیم‌های Hight tension صدای قویتری را نسبت به سیم‌های Low tension یا Normal tension تولید میکنند چرا که ضخامت آنها بیشتر است اما به همان میزان نوازندگی با آنها دشوار تر است چرا که انگشتان دست چپ برای ارتعاش آنها به قدرت بیشتری نیاز خواهند داشت.این نکته را نیز باید اضافه کرد که بسیاری از گیتاریست‌های معروف جهان مخلوطی از این نوع سیم‌ها را بسته به سلیقهٔ خود استفاده میکنند.به طور مثال در سیم‌های باس از نوع Hight tension و در سیم‌های  زیر از نوع Low tension استفاده میکنند.



.: توضیحی كوتاه در مورد قطعه آستوریاس و انا ویدویچ :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

 

 


آستوریاس از قطعات تکنیکی دوره رمانتیک محسوب می شود که توسط ایساک آلبینیز در فرم پرلود در می مینور و برای پیانو ساخته شده است. ایزاک آلبنیس (ایساك آلبنیز – 1860-1909) آهنگساز و نوازند پیانو اهل اسپانیا می باشد. وی بویژه بخاطر آثارش برای پیانو که الهام گرفته از موسیقی‌ محلی اسپانیا است شهرت دارد
آلبینیز برای ساخت قطعات خود از دستگاه های موسیقی اسپانیایی نیز بهره می گرفت. چنانچه برای ساخت این قطعه از دستگاه گرانادیس استفاده کرده است. همانطور که گفته شد این قطعه ابتدا برای پیانو ساخته شد ولی اکنون بیشتر اجرای گیتار آن مشهور است. قطعه با نت می سیم پنجم شروع می شود و نت سی به صورت پدال تا آخر قطعه تکرار می شود.

بدون شک انا ویدویچ نوازنده جوان کروات را باید یکی از نوابغ گیتار کلاسیک در قرن 21 دانست. وی افتخارات بیشماری را حرفه هنری خود کسب کرده است که از جمله مهمترین آنها میتوان به کسب مقام اول در مسابقات بین المللی گیتار چون : Benicasim (اسپانیا ) , fernando sor ( ایتالیا ),mauro Giuliani ( ایتالیا ),pringtemps de la guitare (بلژیک) Albert Agustin اشاره کرد. این نوازنده تا به حال کنسرت های بیشماری را در نقاط مختلف جهان برگزار کرده است و توجه اکثر کارشناسان موسیقی را به خود جلب کرده است . وی در سن 24 سالگی 5 سی دی خود را ضبط کرده و تا سال 2007 ششمین سی دی خود را توسط کمپانی (Naxos ) ضبط خواهد کرد

در اینجا اجرای  قطعه آستوریاس توسط آنا ویدویچ برای دانلود گذاشته شده است

دانلودکلیپ

دانلود نت



.: جواب شما - كاربرد گام ها در گیتار كلاسیك :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

سلام. میشه لطف کنید بگید گام ها تو گیتر چه جوریه؟ مثلا وقتی میگن گام دوماژور، این آکورد هارو بزنید منظور چیه؟ ممنون میشم توضیح کاملی از گتم ها توی گیتار بگید. خواهشا تاریخچه نگید.
 
جواب شما : مرسی از سوال خوبتون

ببینید در گیتار گام ها مشخص هستند منظور شما آكورد هاست در یك گام مشخص یا نه ملودیه ! » معمولاً وقتی شما گیتاریست می شی و به آكوردها مسلط می شین دیگه می دونین مثلاً بعد از آكورد لا مینور یا اكثراً سل ماژور میاد كه بعدش می تونه ر یا فا باشه و یا میتونه لا دیز ماژور و سی دیز ماژور باشه  منظور كه ترتیب آكورد ها معلومه من چنتایی از دسته آكورد های هم خانواده یا مكمل رو براتون مینویسم امیدوارم استفاده كنید. اگه  بازم سوال بود بپرسید.
 
1 - Am - G - F - E
2 - Am- Dm - F - E
3 - Em - C - D - Bm - C - Em
4 - Am - Ab - C - Am
5 - A-D-A-E
6- Em - F - G- Em
 
تركیب بوجود اومدن اینها هم به شكل زیر است.

اول تعریف گام رو می گیم :

گام مجموعه ای از نتهاست که با یکدیگر رابطه دارند وبه عبارت دیگر دارای فاصله های معینی از یکدیگرند.گام از مفاهیم بسیار مهم در موسیقی است و تئوری موسیقی بر اساس گام بنا شده است.هرگام میتونه بر اساس یک نت بنا بشه مانند گام لا مینور ویا گام دوماژور و...


بطور کلی گام در موسیقی به دو دسته تقسیم میشه:
گام مینور وگام ماژور و سایر گامها از این دو گام مشتق میشود مانند گام پنتاتونیک.
توجه کنید که تفاوت گامها از فاصله بین آنها نتیجه میشود.خوب بریم سر اصل مطلب:

اولین گامی که میخوام براتون بگم گام مینور است.
این گام که از ۷ نت تشکیل شده و قالب کلی اون به این شکل است:Foto1

گامتون با استفاده از این قالب گام مورد نظر رو بدست بیارید.
بطور مثال شما میخواهید گام لا مینور را بدست بیارید بنا بر این نت اصلی شما لا است.
از اونجایی که نت لا در فرت ۵ قرار گرفته بنابر این این قالب رو از فرت ۵ شروع میکنیم.که تصویر بالا نیز گام لا مینور را به شما نشون داده.
راستی این هم بگم که برای بدست آوردن گام باید از سیم۶ شروع کنید یعنی نت مورد نظر شما از این سیم شروع میشود و به ترتیب جلو میرویم .(در تصویر بالا از بالا به پایین سیم بم میشود)
در ضمن بگم که آهنگی گه در این گام ساخته میشود معمولا احساس غم وناراحتی را به شنونده القاء میکند.پس اگه خواستید آهنگ غم انگیز بسازید میتونین از این گام استفاده کنید.
نکته:گام نوازی یه تمرین بسیار مهم در بالا بردن سرعت و مهارت در انگشتان دست میباشد.
واقعیت اینکه بهترین گیتاریستهای دنیا هم هر روز این تمرین رو انجام میدن پس شما هم از امروز این تمرینو باید بزارید در برنامه روزانه زندگیتون.البته شما باید در همه گامهایی که بّه شما آموزش میدم تمرین گام نوازی رو داشته باشید.

آشنایی با گام ماژور:

گام ماژور یکی از مهمترین گامهای موجود میباشد.این گام برعکس گام مینورکه دارای حالت غم انگیز میباشد.القاءکننده حالت شادیست.پس اگه خواستید آهنگ شاد بسازید میتونید در این گام آهنگ بسازید.این گام نیز مانند گام مینور دارای ۷ نت میباشد .شکل این گام بروی دسته گیتار به این شکل میباشدoto2

شما میتونید با جابجا کردن این قالب بروی دسته گیتار گام ماژور هر نت مورد نظر را بدست بیارید.که نت اصلی شما از سیم ۶ گیتار شروع میشود .بطور مثال گام دوماژور از فرت ۸ شروع میشود ویا گام لا ماژور از فرت ۵ شروع میشود.بطور مثال شکل بالا بما گام دوماژور را نشان میدهد. قالب فوق را که میبینید از فرت ۸ شروع کردیم و گام دو ماژور را بدست آوردیم.
نکته: برای گام نوازی ترتیب اجرای نتها مهم میباشد مثلا گام دوماژور که از نتهای دو.ر.می.فا.سل.لا.سی تشکیل شده شما هم باید به همین ترتیب گام مورد نظر را بنوازید. (یاداوری:دراین شکل از بالا به پایین سیم بم میشود.)

گام پنتاتونیک مینور و ماژور:
گام پنتاتونیک مینور: این گام از ۵ نت تشکیل شده و از مهمترین گامها در موسیقی مدرن است.قالب کلی آن بروی دسته گیتار بصورت زیر استoto3


در این قالب ما میخواهیم گام لا پنتاتونیک مینور را به شما نشان بدیم.چون این گام از نت پایه لا واقع در سیم ۶ فرت ۵ (نت لا) شروع شده و به همین خاطر نام گام لا پنتاتونیک مینور میباشد.
سعی کنید که این قالب را انقدر تمرین کنید تا برای پیدا کردن نتهای گام نیازی به فکر کردن نداشته باشید و بدون مکث نتهای گام را بشناسید.
در ضمن این قالب را میتوانید در سراسر دسته گیتار جابجا کنید و گام مورد نظر را بدست اورید.
مثلا اگه شما گام دو پنتاتونیک مینور را بخواهید باید این قالب را از فرت ۸ سیم ۶ شروع کنید.

گام پنتاتونیک ماژور:این گام نیز مانند گام پنتاتونیک مینور از ۵ نت تشکیل شده و قالب کلی آن بروی دسته گیتار بصورت زیر میباشدoto4


گام ماژور

(scale) از صداهای اصلی سازندهٔ یک قطعهٔ موسیقی که زیر و بم‌هائی متفاوت دارند و به ترتیب از بم به زیر یا از زیر به بم مرتب شده‌اند ساخته شده است. در دوره‌های مختلف و در فرهنگ‌های گوناگون، گام‌های متنوع و متعددی به‌کار گرفته شده‌اند. گام‌های اساسی موسیقی غرب از آغاز سدهٔ هفدهم تا آغاز سدهٔ بیستم گام‌های ماژور و مینور (minor) بوده‌اند. این گام‌ها در سدهٔ بیستم نیز همچنان کاربردی گسترده داشته‌اند. گام آشنای دو - ر - می - فا - سل - لا - سی - دو نمونه‌ای از گام ماژور است. این گام را بخوانید و توجه کنید که با خواندن آن، هفت صدای زیر و بم متفاوت پدید می‌آورید. و سپس به ”دو“ی بالائی - هشتمین صدا - می‌رسید که در حقیقت تکرار صدای اول در یک اُکتاو بالاتر است. اُکتاو فاصلهٔ میان اولین و هشتمین صدای گام است. گام ماژور میان صداهای متوالی خود الگوی معینی از فاصله‌ها دارد. میان صداهای متوالی یک گام غربی دو نوع فاصله یافت می‌شود. پردهٔ (whole step) و نیم‌پرده (half step). نیم‌پرده، کوچک‌ترین فاصله‌ای است که به‌طور موسوم در موسیقی غرب به‌کار رفته است. فاصلهٔ پرده دو برابر نیم‌پرده است.

در نواختن گام ”دو ماژور“ فقط شستی‌های سفید پیانو به‌کار گرفته می‌شوند. فاصلهٔ میان نت‌های ”می“ و ”فا“ و نت‌های ”سی“ و ”دو“ نیم‌پرده است و میان شستی‌های متناظر با ”می“ و ”فا“ و نیز ”سی“ و ”دو“ شستی سیاهی قرار نگرفته است. نمونه‌ای که در آغاز این مبحث دیدیم، بر مبنای گام دو ماژور یا به بیان دیگر در تونالیتهٔ دو ماژور است.

گامی ماژور بر مبنای نت ”دو“ و شستی‌های متناظر با آن بر پیانو

با مبنا قرار دادن هر یک از دوازده صدای محدودهٔ اُکتاو می‌توان گام‌های ماژور مشابهی ساخت. الگوئی یکسان از فاصله‌های متوالی می‌تواند با
هر کدام از این صداها آغاز شود که به این ترتیب دوازده‌ گام ماژور به دست آورد

دانگ در موسیقی چیست و به چه فاصله ای از نت ها دانگ می گویند. به طور کلی فاصله ی چهار نت متوالی موسیقی را یک دانگ می گویند. مثلا از نت “دو” تا نت “فا” را یک دانگ می گویند. بنابراین فاصله هشت نت متوالی موسیقی که یک گام می شود، شامل دو دانگ است. از نت “دو” تا نت “فا” دانگ اول، و از نت “سل” تا نت “دو” دانگ دوم است. ضمنا باید توجه داشت که تعداد هشت نت متوالی موسیقی را که از هر نتی شروع شده و به نت همنام ختم شده باشد به لفظ بین المللی ” اکتاو” نیز نامیده می شود

گام مینور

گام مینور در کنار گام ماژور، ایفاگر نقشی اساسی در موسیقی غرب است
گام مینور - مانند ماژور - از هفت صدای متفاوت و صدائی هشتم که تکرار صدای اول در یک اُکتاو بالاتر است تشکیل می‌شود اما الگوی فاصله‌های آن با گام ماژور تفاوت دارد. الگوی مینور نیز می‌تواند بر هر کدام از دوازده صدای محدودهٔ اُکتو آغاز شود و به این ترتیب دوازده گام مینور به‌دست می‌آید.
در اینجا مقایسه‌ای میان یک گام ماژور و گامی مینور که هر دو با نت ”دو“ آغاز می‌شوند، انجام گرفته است:

گام مینوری که در این مثال نشان داده شده است یکی از گونه‌های سه‌گانهٔ گام مینور است که مینور طبیعی، نامیده می‌شود. دو گونهٔ دیگر، گام‌های مینور هارمونیک و مینور ملودیک هستند. سه گونه گام مینور در الگوی فواصل سازنده‌شان تفاوت‌هائی دارند اما همگی می‌توانند با هر صدائی از محدود اُکتاو آغاز شوند و چنانکه گفته شد، کیفیتی متضاد با گام ماژور پدید می‌آورند.
تفاوت مهم میان گام ماژور و مینور آن است که در گام مینور فاصلهٔ میان درجه‌های دوم و سوم فقط نیم‌پرده است. میان همین دو درجه از گام ماژور فاصلهٔ پرده وجود دارد. این تفاوت کوچک، کیفیت صوتی گام و حالت موسیقی مبتنی بر آن را به شدت دگرگون می‌کند.

کیفیت صوتی گام
موسیقی مبتنی بر گام مینور گرایش به کیفیتی جدی یا سودائی دارد. کم‌وبیش تمام مارش‌های عزا تونالیتهٔ مینور دارند.

 


:: آموزش تکنیک ترمولو گیتار - ترمولو چیست ؟ ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

تکنیک ترمولو ؟ (رامون مونتایا )

ترمولو یكی از زیباترین تكنیكهای تكنوازی گیتار میباشد و همچنین یکی از سخت ترینها. در این تکنیک حركات شست و دیگر انگشتان باید كاملا مستقل از یكدیگر بوده و هر كدام بخوبی تحت كنترل قرار گیرند.

برخلاف تصور بسیاری از هنرجویان موفقیت در اجرای ترمولو نیاز به سرعت بالایی نداشته بلکه به یکنواختی و هماهنگی ضربات بستگی دارد. این تکنیک هر چه هماهنگ تر  و شفاف تر اجرا گرددد به نظر تند تر می آید.

سعی کنید به سرعت توجه نکنید و تمام ضربات دست را یکسان بنوازید ( یعنی تصور نشود انگشت شصت قویتر و سنگین تر باید ضربه بزند. در حقیقت بجای تصور ۱+ سه نت آنرا ۴ نتی تصور کرده یعنی کشش زمانی نت ها برابر باشند و هرکدام از آنها بشنوید!

در کلاسیک ضربات به صورت :P ami

 و در فلامنکو به صورت p i ami میباشد ( که این تکنیک را به رامون مونتایا نسبت میدهند )



:: آكورد چیست ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

در درس های گذشته خواندید که اگر چند نت پشت سر هم نواخته شوند به طوری که بتوان به طور مجزا صدای آنها را شنید تشکیل یک ملودی را می دهند، در تک نوازی سازها به وفور ملودی ها شنیده شنیده می شوند اما برای تکمیل و به نوعی همراهی یک ملودی در یک آهنگ حتما شنیده اید که در زیر صدای ملودی سازهای دیگری هم آوایی می کنند که در واقع همان تنظیمات، هارمونی ها و آکوردها می باشند و اگر بخواهیم آکورد یا Chord را تعریف کنیم این گونه می گوییم:

 

هر گاه بیش از 2 نت روی هم و در یک زمان نواخته شوند به طوری که شنونده یک صدا یا (Tune) را بشنود، یک آکورد ساخته ایم.

 

برای مثال اگر سه نت C / E / A یعنی از چپ به راست نت دو، می و لا را در یک زمان به صدا در بیاوریم تشکیل یک آکورد را داده ایم، آکوردها بر حسب نت های تشمیل دهنده و فواصل، فرم انگشت گذاری و صداهایی که تولید می کنند نام گذاری و دسته بندی می شوند. به عنوان مثال آکوردی که از تشکیل این 3 نت ساخته می شود را Am می نامیم، A به معنی همان نت لا و m به معنی مینور (Minor) که یکی از انواع آکوردها می باشد.

 

در زیر ابتدا 3 نت آکورد Am و سپس همان 3 نت در یک زمان با ساز گیتار نواخته شده است:

 

 

در خواندن آکوردها نیز ممکن است با علامت دیز و بمل که قبلا با آنها آشنا شده اید مواجه شوید، یه عنوان مثال با آکورد لا مینور (Am) آشنا شدید، حال اگر کل آکورد را نیم پرده به جلو ببریم آکورد لا دیز مینور (A#m) را ساخته ایم که از نظر نت صدا به اندازه نیم پرده زیرتر از Am می باشد.



:: مفهوم ریتم و میزان های آن در موسیقی ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

مفهوم ریتم و میزان های آن در موسیقی:
 
در یک تعریف خلاصه و کلی می توانیم ریتم را اینگونه تعریف کنیم:
ریتم به حرکتی موزون گفته می شود که به طور مرتب و با نظم خاصی یعنی فاصله زمانی منظم تکرار می شود که به این عمل یک عمل ریتمیک گفته می شود.

اجرای ریتم به وسیله سازهای مختلفی انجام می گیرد که گیتار هم جزو این دسته از سازها می باشد. نواختن ریتم در گیتار با حرکات دست و انگشتان دست راست انجام می شود. ریتم ها از نظر اجرا و حرکت دست البته با رعایت قوانین محدودیتی ندارد و همین موضوع باعث شده تا نتوان به طور مشخص گفت چه تعداد ریتم در موسیقی و یا گیتار وجود دارد، زیرا هر کس با خلاقیت خود می تواند ریتم یا میزان جدیدی را به وجود آورده اما ریتم و میزان هایی که در گیتار نوازی سبک پاپ هستند معمولا ریتم های رایج و مشخص می باشند که در پست های بعدی به طور مفصل آموزش داده خواهد شد.
 
در زیر اجرای چند ریتم با استفاده از ساز گیتار را می توانید گوش دهید:


:: آشنایی با انواع گیتار و نوع صدایی كه از آن ها تولید میشود :
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

گیتار از جمله سازهایی است که امروزه به طور وسیعی در انواع موسیقی (از کلاسیک گرفته تا جز و راک) به کار می رود. انواع این ساز، با طنین صداهای منحصر به خود، طیف وسیعی از علاقمندان سبک های موسیقی را ارضا می نماید که این موضوع گیتار را پر طرفدارترین ساز معاصر نموده است.

به همین جهت قبل از انتخاب یک ساز مناسب، اولین قدم شناخت و انتخاب نوع ساز مورد علاقه فرد است.

کسانی که برای اولین بار تصمیم به خرید یک گیتار دارند همواره با این سوال روبرو هستند که چه نوع گیتاری انتخاب کنند. بنابراین اگر تصمیم دارید برای اولین بار، گیتار را به عنوان یکی از سازهای خود انتخاب کنید، بسیار مهم است که در وهله اول بدانید علاقمند به فراگیری چه سبکی از نوازندگی هستید و باید چه نوع سازی انتخاب کنید. این آگاهی شما را در فراگیری موسیقی علاقمند تر و هدفمند تر می سازد.

الف - انواع گیتار آکوستیک

گیتار کلاسیک (Nylon String Acoustic Guitar) یا (Guitar Classic):
  

این ساز، شناخته شده ترین و مرسوم ترین نوع گیتار در ایران است. ساختار گیتار کلاسیک از سه سیم نایلونی و سه سیم ابریشمی که با سیم پیچ فلزی پیچیده شده است تشکیل گردیده است. به همین دلیل طنین صدای آن نسبت به انواع دیگر نرم تر و لطیف تر بوده و به خاطر نوع سیم های آن نوازندگی با آن و انگشت گذاری روی فرت ها، نسبتا راحت تر است. هر چند دسته (Neck) گیتار کلاسیک از انواع دیگر پهن تر است و تکنیک هایی مثل باره گرفتن روی دسته آن نیاز به تمرین بیشتری دارد دسته این ساز معمولا (نه همیشه) دارای 12 فرت تا بدنه و 18 فرت تا سوراخ صدا است.

طنین صدای این ساز (بسته به جنس بدنه و سیم ها) مناسب برای موسیقی کلاسیک، فلامنکو و بعضا موسیقی پاپ است. بنابراین اگر علاقمند به نوازندگی به سبک کلاسیک یا فلامنکو هستید یا تصمیم دارید برای اولین بار گیتار یاد بگیرید، این نوع گیتار برای شما مناسب تر است. جنس صدای گیتار فلامنکو خشن تر و تیز تر است در حالیکه صدای گیتار کلاسیک آرام، شفاف و لطیف تر است. تفاوت صدای این دو گیتار (با وجود ظاهر و ساختار یکسان) در جنس چوب و سیم به کار رفته است. بدنه گیتار فلامنکو معمولاً از چوب اقاقیای کانادایی (Rosewood)  و رویه آنها از چوب صنوبر  (Spruce)است که باعث ایجاد صدایی کاملاً خشک و منحصر به فلامنکو می شود.


:: مجموعه 132 آکورد در یک فایل عکس ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->


 

در این پست از سایت گیتاریست مجموعه 132 آکورد مختلف گیتار را در یک فایل عکس برایتان آماده کیده ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

برای دانلود اینجا کلیک کنید